سنگ شکنی مثانه

مطالبی که در این مقاله مطالعه می کنید:

 

بهترین روش درمان سنگ مثانه با سنگ شکنی مثانه در سنگ شکن مشهد

اگرچه در بسیاری از مراکز برای درمان سنگ مثانه روش PCNL انجام می شود ولی در مرکز سنگ شکن مشهد دکتر اصغر فرهادی درمان سنگ مثانه از طریق سنگ شکنی مثانه به روش ESWL انجام میگیرد که در این روش بدون ایجاد برش و وارد کردن چیزی در بدن بیمار سنگ شکنی انجام می شود . در اینجا توجه شما را به کلیپ های زیر جلب می نماییم.

 

 

سنگ مثانه چگونه تشکیل می شود؟

 

 

سنگ مثانه یا سیستولیت زمانی به وجود می آید که ادرار به طور کامل دفع نشود و مواد معدنی موجود در آن رسوب کنند و به سنگ تبدیل شوند. به طور کلی وقتی غلظت برخی مواد مانند اوره که مهم ترین جزء ادرار است بالا می رود، نیتروژن و کربن که خود مواد تشکیل دهنده اوره هستند به مرور زمان به هم می چسبند و باعث ایجاد رسوب می شوند که سنگ مثانه را به وجود می آورند و باعث ایجاد درد در مثانه می شوند.

درمان سنگ مثانه بزرگ و کوچک

 

سنگ شکنی مثانه

 

در صورتی که سنگ مثانه کوچک باشد، دفع آن به راحتی و بدون هیچ علائم و نشانه ای صورت می گیرد. در مواردی هم ممکن است این سنگ ها به دیواره ی مثانه یا لوله ی حالب بچسبند و در گذر زمان بزرگ تر شوند و یا تعدادشان بیشتر شود. بیشتر سنگ های مثانه که کوچک هستند هیچ علامت و نشانه ای ندارند. ممکن است مدت ها از تشکیل سنگ مثانه بگذرد و بیمار تا وقتی که تصویر برداری از مثانه را انجام ندهد متوجه وجود آن ها نشود. اما در مواقعی که سنگ مثانه بزرگ باشد می تواند باعث تحریک دیواره مثانه یا خراشیدن آن بشود. در مواقعی هم که در مسیر خروج ادرار قرار گیرد می تواند مانع دفع ادرار به صورت کامل شود. در این مواقع علائمی را از خود نشان می دهد که شامل موارد زیر است.

علائم وجود سنگ مثانه

 

 

چه افرادی بیشتر در خطر ابتلا به سنگ مثانه هستند؟

 

سنگ شکنی مثانه

 

ایجاد سنگ مثانه ارتباط مستقیمی با بزرگ شدن پروستات دارد. بنابراین آقایانی که سن ۵۰ سال را گذرانده اند و به تدریج شاهد بزرگ شدن پروستات هستند بیشتر در معرض ابتلا به سنگ مثانه می باشند. زمانی که پروستات بزرگ می شود به مجرای ادراری فشار وارد می کند و شخص در دفع ادرار به صورت کامل مشکل پیدا می کند. از این رو ادرار در مثانه باقی می ماند و به مرور زمان غلظت آن بالا می رود. وجود برخی مواد در ادرار افزایش میابند و رسوب پیدا می کنند و سنگ مثانه را تشکیل می دهند. بنابراین این افراد در اولین قدم باید به درمان پروستات خود بپردازند تا بتوانند سنگ مثانه را هم دفع کنند.

روش های درمان سنگ مثانه

در صورتی که سنگ مثانه هنوز خیلی کوچک باشد و عود نکرده باشد می توان با نوشیدن مایعات زیاد اقدام به دفع آن کرد و هیچ مشکلی پیش نیاید. اما این تنها در صورتی است که وجود سنگ مثانه به موقع تشخیص داده شود. چرا که وقتی سنگ مثانه بزرگ شود و قادر به دفع آن با مایعات زیاد نباشیم طبق نظر پزشک مجبور هستیم یکی از روش های جراحی یا سنگ شکنی را ضمن دفع آن پیش بگیریم.

روش اول: جراحی سنگ مثانه

 

سنگ شکنی مثانه

 

این روش زمانی برگزیده می شود که سنگ موجود در مثانه خیلی بزرگ باشد و نتوان آن را با سنگ شکنی دفع کرد. در جراحی سنگ مثانه پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری برشی را در زیر شکم ایجاد می کند تا بتواند به مثانه و سنگ آن دسترسی داشته باشد.

به طور کلی عمل سنگ شکنی مثانه روش بهتری از جراحی باز است. چرا که هزینه آن کمتر است و بیمار دوران نقاهت کمتری را طی می کند. از طرفی سنگ شکنی مثانه روشی کاملا بی درد است و بیمار پس از عمل می تواند از بیمارستان مرخص شده و به انجام فعالیت های روزمره خود بپردازد. از آنجایی که روش سنگ شکنی مثانه روشی بسیار خوب برای دفع سنگ مثانه است متخصصان اورولوژی همیشه ابتدا از این روش برای دفع سنگ استفاده می کنند و در صورتی که نتیجه دلخواه را نگیرند سراغ جراحی باز می روند.

 

روش دوم: سنگ شکنی مثانه

 

 

سنگ شکنی مثانه روشی نوین جهت خارج کردن و درمان سنگ مثانه می باشد. در این روش بیمار نیاز به هیچ گونه بیهوشی ندارد و عمل به صورت سرپایی و تنها با بی حسی موضعی انجام می گیرد. پزشک توسط صفحه مانیتوری که مقابلش قرار دارد و یک لوله ی باریک به نام سیستوسکوپ که ابتدای آن یک چراغ دارد سنگ داخل مثانه را می بیند و محل دقیق آن را تشخیص می دهد. در این روش سنگ های موجود در مثانه توسط وسیله ای به نام اولتراسوند خرد و شکسته می شوند و به قطعات کوچکی تبدیل می شوند. سپس پزشک سنگ های خرد شده را از مثانه خارج می کند و مابقی آن را با شستشو به طور کامل از مثانه خارج می کند. باقی سنگ ریزه های موجود در مثانه طی چند مرحله ادرار به طور کامل دفع می شوند و سنگ مثانه به همین راحتی با کمترین درد و کمترین هزینه درمان می شود. در روش سنگ شکنی مثانه بیمار هیچ دوره نقاهتی را طی نمی کند و به راحتی پس از انجام عمل از بیمارستان ترخیص شده و سلامت کامل خود را به دست می آورد.

چه عواملی باعث تشکیل سنگ مثانه می شود؟

 

سنگ شکنی مثانه

 

به طور معمول افرادی که به سنگ مثانه مبتلا می شوند یک سری بیماری ها و عوامل زمینه ای دارند که این عوامل باعث می شوند ادرار به طور کامل تخلیه نشود و ادرار به صورت طولانی مدت در مثانه بماند. به طور کلی مقدار شیوع سنگ مثانه نسبت به سنگ کلیه بیشتر است.

عواملی که باعث تشکیل سنگ مثانه می شوند شامل:

اگر سنگ مثانه درمان نشود چه مشکلاتی به وجود می آید؟

 

سنگ شکنی مثانه

 

جراحی بسته سنگ مثانه یا pcnl

 

سنگ شکنی مثانه

 

یکی از بهترین روش های درمان سنگ مثانه pcnl می باشد که دارای مزیت های بیشتری نسبت به سنگ شکنی است. از جمله مزایای دفع سنگ مثانه با pcnl می توان به کم تهاجمی و ایمن بودن آن اشاره کرد. از طرفی در عمل حراحی با این روش تنها با یک بار عمل بیمار به طور کامل بهبود پیدا می کند. در روش جراحی pcnl پزشک، شکافی را در قسمت مثانه شما ایجاد می کند و به طور مستقیم سنگ های مثانه را خارج می کند. در این عمل بیهوشی عمومی انجام می شود و در صورتی که بیمار سنگ های بزرگ در مثانه داشته باشد که این سنگ ها با دستگاه سنگ شکن از بین نرفته اند، از روش pcnl استفاده می شود.

دلایل تغذیه ای که باعث ایجاد سنگ مثانه می شود

 

 

اگر از مواد غذایی که حاوی مقادیر زیادی از شکر و نمک است استفاده می کنید، اگر رژیم غذایی شما حاوی چربی های زیادی است، اگر بدنتان دچار کمبود آب است، اگر در بدن خود کمبود ویتامین B و ویتامین A دارید احتمال ابتلا به سنگ مثانه در شما افزایش پیدا می کند.

چه سنگ هایی را می توان با روش pcnl درمان کرد؟

بعد از جراحی مثانه چه اتفاقی می افتد؟

به طور کلی در بین کسانی که سنگ مثانه دارند از هر ۱۰ نفرشان ۱ نفر به عفونت دچار می شود که احتمال اینکه با آنتی بیوتیک درمان شوید زیاد است. در صورتی که عمل سیستوستومی باز داشته باشید لازم است که بعد از عمل در بیمارستان بمانید اما هر عملی به جز آن نیاز به بستری شدن ندارد و همان روز عمل مرخص می شوید. اما در عمل سیستوستومی باز چند روزی طول می کشد تا از بیمارستان مرخص شوید. در این زمان سی تی اسکن یا عکس برداری اشعه ایکس گرفته می شود تا مطمئن شویم تمامی سنگ ها به طور کامل دفع شده اند. اگر پروستات بزرگی داشته باشید نیاز است که با تجویز پزشک داروهایی را برای بهبود آن مصرف کنید یا به جراحی هم نیاز داشته باشید. در درمان فتق مثانه که به صورت سبک و ملایم باشد گذاشتن شیاف در رحم می تواند تاثیر گذار باشد اما در اکثر مواقع نیاز به جراحی باز خواهیم داشت. کیسه های دیورتیکول هم به طور معمول در طول عمل خارج می شوند. در صورتی که مثانه عصبی داشته باشید باید تمریناتی انجام دهید تا سوندتان به طور دقیق تنظیم شود و یا بهتر است یک نوع دیگری از سوند را امتحان کنید.

مصرف داروهای طبیعی که می تواند به بهبود سنگ مثانه کمک کند

 

سنگ شکنی مثانه

 

در صورتی که داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کرده اید و هیچ نتیجه ای نگرفته اید می توانید پیش از جراحی و سنگ شکنی داروهای طبیعی که در ادامه به آن ها می پردازیم را نیز مصرف نمایید.

به صورت روزانه مقداری آب پیاز را با شکم خالی و ناشتا مصرف کنید. در این صورت سنگ های مثانه تان سریع تر از بین خواهند رفت.

برای اینکه هر چه سریع تر از شر سنگ مثانه خلاص شوید مخلوطی از گلاب و آب آناناس و آبنبات را مصرف کنید. ۱۰ گرم آبنبات را با ۱۰ میلی لیتر گلاب و ۱۰ میلی لیتر هم آب آناناس مخلوط کنید و بگذارید یک شب بماند. سپس روز بعد به طور ناشتا آن را میل کنید. به مرور زمان شاهد حل شدن سنگ های خود خواهید بود.

در طول روز سعی کنید تخم هندوانه را مصرف کنید. این کار را به صورت روزانه و مستمر انجام دهید تا به مرور زمان شاهد از بین رفتن سنگ مثانه شوید.

راه های پیشگیری از سنگ مثانه

بهترین و موثرترین راه پیشگیری از سنگ مثانه نوشیدن آب زیاد در طول روز است. اما به طور کلی به غیر از نوشیدن آب زیاد مواردی مانند سن، جنسیت، وزن، میزان فعالیت و داشتن یا نداشتن مشکل جسمانی هم در بروز سنگ مثانه دخیل هستند.

از طرفی داشتن یک رژیم غذایی مناسب که چربی کمی داشته باشد و فیبر زیادی داشته باشد می تواند در تشکیل سنگ مثانه پیشگیری کند. سعی کنید از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. از غلات به صورت کامل تغذیه کنید. میزان قند و نمک مصرفی خود را به حداقل ممکن برسانید. سعی کنید در طول روز بیشتر از ۶ گرم نمک مصرف نکنید. میوه ها و سبزیجاتی که مصرف می کنید خودشان دارای قند طبیعی هستند پس سعی کنید کمترین میزان از غذاهای فرآوری شده که دارای قند افزوده هستند را استفاده کنید. موادی مانند:

را به حداقل ممکن برسانید.

سنگ مثانه را چطور می توان تشخیص داد؟

 

 

روش های تشخیص سنگ مثانه به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

۱آنالیز ادرار: از آنالیز ادرار می توان تشخیص داد که عفونت ادراری دارید یا خیر؛ چرا که وجود عفونت ادراری می تواند دلیلی برای وجود سنگ مثانه باشد. از طرفی از طریق آنالیز ادراری که از شما گرفته می شود، میزان مواد معدنی که رسوب کرده اند و خون و هر نوع باکتری مشخص می شود.

۲انجام تست فیزیکی: پزشک پایین شکم و مثانه را بررسی می کند که متوجه باد کردن و ورم کردن یا نکردن آن بشود. از راست روده هم تست گرفته می شود تا ببینند پروستات بزرگ شده یا خیر. تمام نشانه ها و علائم ادراری هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

۳اولتراسوند: اولتراسوند وسیله ای است که امواج و فراصوت را به داخل بدن می فرستند تا بتوان از اندام های درون بدن عکس برداری انجام داد. این عکس ها به تشخیص و وجود یا عدم وجود سنگ مثانه به ما کمک می کنند.

۴پرتونگاری با CT : یکی از دقیق ترین و حساس ترین تست های تشخیص سنگ با استفاده از CT انجام می شود که قادر به تشخیص و شناسایی کوچک ترین و ریزترین سنگ ها هم خواهد بود. در این روش با کامپیوتر و اشعه ایکس و اسکن آن از درون بدن شما عکس گرفته می شود که این عکس بسیار شفاف و واضح است.